Diös Fastigheters delårsrapport jan-juni 2017

Resultatmässigt var 2016 det starkaste året i vår historia, vi kan nu konstatera att första halvåret 2017 startat ännu bättre. Ett stort affärsfokus tillsammans med positiva effekter från många och bra uthyrningar samt vårens förvärv lyfter förvaltningsresultatet och ger förutsättningar för ännu mer tillväxt.
  • Periodens hyresintäkter uppgick till 832 mkr (661)

• Förvaltningsresultatet uppgick till 403 mkr (259)

• Orealiserade värdeförändringar på fastigheter uppgick till 302 mkr (50) och på derivat till 14 mkr (47)

• Resultat efter skatt uppgick till 581 mkr (337)

• Resultat per aktie uppgick till 4,46 kr (3,47)

– Vi vill möjliggöra tillväxt för våra hyresgäster och oss själva genom att bedriva stadsutveckling. Diös har tagit steget till nästa nivå. Jag är övertygad om att med tillväxtfokus och ett fortsatt tydligt affärsdriv kommer vi att fortsätta förbättra vår lönsamhet och skapa ökad avkastning för våra aktieägare, säger Knut Rost, vd för Diös Fastigheter.

Knut Rost, vd Diös Fastigheter
E-post: knut.rost@dios.se

Rolf Larsson, CFO Diös Fastigheter
E-post: rolf.larsson@dios.se

Denna information är sådan information som Diös Fastigheter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 juli 2017 kl. 07:00 CEST.

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter på prioriterade tillväxtorter. Med ett marknadsvärde om cirka 19 mdkr, ett bestånd om 347 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 580 tkvm, är visionen att vara den mest aktiva och efterfrågade fastighetsägaren på vår marknad. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se