Diös partner till Åre Bike Festival och Fjällmaraton – två viktiga event för utvecklingen av Åre

Åre Bike Festival och Fjällmaraton är två event som i hög grad stärker Åre som ort. Nu blir Diös samarbetspartner till de två eventen. Sommarmånaden juli inleds med Åre Bike Festival och avslutas med Fjällmaraton.

- Vi vill vara med och bidra till tillväxt och utveckling i Åre. Detta är två goda exempel på det fantastiska entreprenörskap som finns i Åre som bland annat bidrar till att destinationen blir en mötesplats året runt. Där vill vi vara med. Vi startar sommaren med cykling och avslutar den med löpning och vi närvarar på plats, säger Malin Runberg, affärsområdeschef Jämtland, Diös.

Åre Bike Festival arrangeras den 5-9 juli, för åttonde året i ordningen. Det är Norra Europas största cykelfestival och den gästas varje år av ett antal stora namn inom mountainbike-världen. Under festivalveckan anordnas en rad olika lopp, bland annat Åre Enduro och Midnattscykling, samt en internationell filmtävling.

- Åre Bike Festival är idag ett av de större eventen och reseanledningarna till Åre under sommaren. I den stora satsning som nu görs är Diös partnerskap och engagemang ovärderligt för Åre Bike Festival och för Åre by. Det gör att vi har möjlighet att ytterligare utveckla Åre Bike Festival till Skandinaviens självklara cykelhändelse. Det är också enormt viktigt att lokala företag hjälper lokala event för att kunna utveckla Åre sommartid, säger Christian Kalmendal, grundare och arrangör, Åre Bike Festival.

Fjällmaraton arrangeras den 29 juli-5 augusti. Löpartävlingen pågår i en hel vecka med totalt åtta lopp, för allt från nybörjare till elit. Antalet anmälningar ökar varje år, men för att inte slita för mycket på fjällterrängen och värna om tävlingens atmosfär delas veckan upp i fler tävlingar istället för att öka antalet löpare i lördagens huvudlopp.

- Att delta i ett Fjällmaratonarrangemang är mer än bara själva loppet, resultatlistan och sen åka hem. Vi vill lämna en reva i parketten, ett minne som ska få våra deltagare att komma till Åre många gånger framöver. Tillsammans med Diös stärker vi nu deltagarnas och besökarnas totalupplevelse ytterligare, säger Patrik Nordin grundare och arrangör, Fjällmaraton.

Läs mer om de två eventen här:

Malin Runberg, affärsområdeschef, Diös Fastigheter
E-post: malin.runberg@dios.se