Diös skapar utrymme för företagande i Falun

Efterfrågan på flexibla kontorslokaler med full service är stor i Falun. Efter bara några månader är samtliga rum i Faluns nya kontorshotell uthyrda. Och förfrågningarna fortsätter att komma.

I december flyttade de första hyresgästerna in i Falu Kontorshotell. I takt med att de 22 kontorsrummen färdigställs, fylls lokalerna på med både etablerade företag och nykomlingar.

– Vi hade inte kunnat drömma om att efterfrågan skulle vara så här stor. För att möta alla förfrågningar, håller vi nu på att se över hur vi kan nyttja de stora öppna ytorna som idag finns tillgängliga i byggnaden. Det är bara en tidsfråga innan vi kan välkomna fler hyresgäster, säger Annelie Nisser, ansvarig för uthyrningen av lokalerna från Diös Fastigheter.

Kontorshotellet är resultatet av en varsam renovering av den anrika 1800-talsbyggnaden där Falukuriren tidigare huserade. I de 1 200 kvadratmeter stora ytorna erbjuder Diös, förutom kontorsrum, samlingsytor i form av två konferensrum, ett stort och inbjudande kök samt fräscha toaletter med dusch.

– Utformningen av det nya kontorhotellet är väl anpassat efter de krav som framkom när vi genomförde marknadsanalysen. Redan tidigt stod det klart att behovet av centralt placerade, flexibla kontorsytor där all service redan finns tillgänglig, är större än vad utbudet i Falun är, avslutar Annelie Nisser.

Falu Kontorshotell är beläget med gångavstånd till Faluns nya resecentrum som invigdes i slutet av förra året.

Annelie Nisser, uthyrare Diös Fastigheter
E-post:
annelie.nisser@dios.se

Jessica Nyman, chef för affärsområde Dalarna
E-post:
jessica.nyman@dios.se

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter på prioriterade tillväxtorter. Med ett marknadsvärde om 12,6 mdkr, ett bestånd om 351 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 422 tkvm, är visionen att vara den mest aktiva och efterfrågade fastighetsägaren på marknaden, som sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se