23 april 2018

Intervju med Thomas på Grand North

Byggställningar täcker väggarna på innegården här i Östersund. På plats finns ett helt team från entreprenaden som jobbar med att färdigställa vad som ska bli Östersunds nya kreativa mötesplats med kommunikationsbyrå, flexibla arbetsplatser, café och konsthall.

Jag försöker visualisera hur slutresultatet ska bli och Thomas Boström, som är medgrundare och projektledare på kommunikationsbyrån Grand North, börjar direkt beskriva hur det kommer att se ut när renoveringen är klar.

Hela projektet med att renovera och bygga upp innergården som en mötesplats började faktiskt med Grand North, tidigare under namnet Syre, som är en fullservicebyrå grundad här i Östersund sedan 15 år. För att möta den snabba utvecklingen i kommunikationsbranschen och skapa ett erbjudande som bättre svarade mot kundernas behov av många olika specialkompetenser, påbörjade de ett stort förändringsarbete.

Med Grand Norths nya planer kom också behovet av en helt ny plats att driva sin verksamhet på. Lokaler där många olika kompetenser kunde samverka, mötas och arbeta under inspirerande former. En öppen och aktiv miljö där både människor och möjligheter kunde utvecklas.

Så när frågan kom till oss på Diös, dök idén om fastigheten Gästgivaren upp. Den har länge funnits som ett möjligt utvecklingsprojekt och tillsammans började vi titta på hur kommunikationsbyrån, de andra verksamheterna och innergården, skulle kunna utvecklas och bli en levande del av vardagen i Östersund.

Hur kom det sig att ni tog beslutet att omstrukturera byrån, och förvandla Syre till Grand North?

Vi har drivit Syre i 15 år och det har varit en fantastisk resa! Vi har fått uppleva en otrolig förändring och utveckling av hela kommunikationsbranschen. Vi kände att det var dags att göra något radikalt och helt nytt för att kunna fortsätta resan i 15 år till. Med nya erbjudanden och nya kompetenser vill vi möta dagens och morgondagens efterfrågan. Med mod, energi och en bra hyresvärd i ryggen, känns det som att vi kan skapa något nytt och stort. Grand North.

Vi vill vara framtidens kommunikationsbyrå, där yngre duktiga kreatörer tillsammans med oss får möjlighet att utveckla sina förmågor tack vare vårt nya sätt att jobba.

Det är ju självklart roligt för oss att det här projektet blir av, det är ju en väldigt positiv sak för Östersund. Men hur har responsen varit från allmänheten? Vad säger människor runt omkring er?

Vi har ju berättat för våra kunder och för Östersundsborna om den nya satsningen vi gör kring innergården. Vi har fått väldigt positiv respons från våra egna kunder som ser värdet i ett nytt erbjudande och nya kompetenser. Det är också många kreatörer och kommunikatörer som har hört av sig och är intresserade av att sitta i lokalerna och jobba med oss. De tycker att vårt koncept är spännande och vill vara en del av det som vi har beskrivit att innegården ska bli.
Alla de olika delarna med café, coffice och vinterträdgård kommer tillsammans bygga en bra miljö att verka och skapa i.

Jag som tillhör de yngre personerna på min arbetsplats blir ju nyfiken på hur det ser ut på er arbetsplats? Har digitaliseringen tagit ner åldern?

Ja, vår organisation har blivit yngre och självklart har de yngre medarbetarna en större trygghet och ett mer självklart förhållningssätt till de nya digitala- och sociala kanalerna och den roll de spelar i kommunikationen. Samtidigt så har vi stor kunskap och erfarenhet kring varumärkesutveckling, kommunikationsstrategier och affärsutveckling. Det är när dessa grupper får samverka som vi kan skapa något riktigt bra tillsammans med våra kunder och uppdragsgivare!

Om du tittar på regionen Jämtland där ni delvis verkar, hur ser den digitala utvecklingen ut här?

Jag kan ibland förundras över hur pass få av de företag som sysslar med försäljning det är som faktiskt flyttat ut sin affär på nätet. Betydligt fler borde ha tagit det steget. All statistik kring handel och konsumtion pekar på att det är på nätet man gör sina affärer och att dagens konsument är global. Det är många företag som riskerar att försvinna inom 3-4 år om de inte anpassar sig till det nya köpbeteendet. Just e-handel är ju en platsoberoende, kostnadseffektiv affärsmodell som passar perfekt för oss som bor i inlandet. Många av de stora aktörerna har redan valt att lägga sina lager och distribution utanför de allra största städerna.

Ni har ju en stor del av ert kundunderlag utanför regionen, mycket i Stockholm. Hur ser processen ut att jobba med kunder som sitter 60 mil från kontoret?

Det funkar faktiskt väldigt bra, vi har hittat bra arbetsmetoder för att jobba med kunder på andra orter. Det är viktigt att etablera relationen och skapa trygghet i samarbetet genom att mötas fysiskt och ha god tillgänglighet. När det väl är på plats så skulle jag säga att 90% av den dagliga kommunikationen sker antingen via telefon, mail eller Skype. Det kommer dock alltid att finnas behov av det fysiska mötet. Vi försöker vara bra på att planera och samla ihop möten utanför länet så att vi klarar av dem på en dag eller två. Det blir hållbart och effektivt.

 

Inflyttning för Grand North sker under sommaren, med resterande verksamheter under augusti-september.

För att din upplevelse på Diös.se skall bli så bra som möjligt tillämpar vi cookies. Läs mer om Cookies här.

Acceptera och stäng