C:nen är Diös nya marknadsplats för entreprenörer i centrala Östersund

Diös lanserar ett nytt koncept, C:nen, som ger entreprenörer möjlighet att växa på ett innovativt sätt i centrala Östersund. Ett första steg i etableringen av C:nen är Vågen, Oliver Llobet och Nestor Designs som är viktiga och bärande aktörer av platsen. Beräknad öppning sker i början av mars.

Johan Fryksborn, affärschef, Diös tillsammans med Johanna Björkman och Estefanía Coral, delägare, Vågen.

C:nen är en marknadsplats som erbjuder tillfälliga etableringar för entreprenörer som vill marknadsföra sig under en begränsad tid för att visa upp sina varor och tjänster mitt i city. På C:nen verkar flera olika företag som kan samarbeta och hjälpa varandra att växa. I lokalen finns också möjlighet att hyra en arena för möten och evenemang.

- Vi har saknat en modern plats för aktörer att tillfälligt kunna visa upp sina produkter och tjänster. På så sätt hjälper vi entreprenörer att skapa tillväxt i sina företag. C:nen kommer också att bidra till inspiration och ett levande Östersund, säger Johan Fryksborn, affärschef, Östersund.

C:nen kommer att etableras på Prästgatan i ”Sporttjänst” före detta lokaler och ska succesivt fyllas med olika verksamheter. Målet är att entreprenörerna ska samarbeta och därmed bidra till varandras utveckling. De tre första entreprenörerna, Nestor Designs, Vågen och Oliver Llobet, har en gemensam hållbar inriktning som bildar ett kluster, en ekohubb. De brinner för en modern hållbar konsumtion. Fler marknadsplatser finns till uthyrning för kortare tidsperioder.

- C:nen är definitivt ett efterlängtat koncept som vi är glada att Diös tagit initiativ till. Här kommer vi, tillsammans med andra aktörer som drivs av ett hållbart engagemang, att erbjuda spännande produkter och tjänster i en inspirerande miljö, säger Estefania Coral, ägare, Vågen.

- 2020 är ett extremt spännande år och jag är otroligt lycklig över att vara en del av C:nen. Det kommer vara en gemensam yta där allas vårt hantverk uppmärksammas. Det är en enorm styrka att vi jobbar tillsammans under ett och samma kreativa tak. Mitt mål är att fortsätta skapa beständiga produkter som håller över tid och fortsätta utvecklas och vara en del av hantverksstaden Östersund, säger Johanna Nestor, ägare, Nestor Designs.

Konceptet bakom C:nen bygger på ledorden content, cooperation, creativity.

Johan Fryksborn, affärschef, Diös

E-post: johan.fryksborn@dios.se