Diös Fastigheters delårsrapport jan-jun 2019

Förvaltningsresultatet fortsätter stärkas och ökar med 11 procent jämfört med samma period föregående år. Överskottsgraden ökar tack vare både högre hyresnivåer och minskade kostnader.
  • Intäkterna ökade med 3 procent och uppgick till 922 mkr (896)
  • Förvaltningsresultatet ökade med 11 procent och uppgick till 469 mkr (421)
  • Orealiserade värdeförändringar på fastigheter uppgick till 131 mkr (227) och på derivat till 1 mkr (12)
  • Resultat efter skatt uppgick till 493 mkr (587)
  • Resultat per aktie uppgick till 3,63 kr (4,34)

– Första halvåret har varit bra. Vi är i full gång med flera nyproduktionsprojekt som adderar ytterligare dimension i vår affär, vi minskar våra kostnader och höjer värdet och kvalitén i beståndet. Diös har en unik position och en väldiversifierad fastighetsportfölj som fortsätter ge ett starkt och stabilt kassaflöde, säger Knut Rost, vd.

Knut Rost, vd Diös Fastigheter
E-post: knut.rost@dios.se

Rolf Larsson, CFO Diös Fastigheter
E-post: rolf.larsson@dios.se

Denna information är sådan information som Diös Fastigheter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 juli 2019 kl. 07:00 CEST.

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter i prioriterade tillväxtstäder. Med ett marknadsvärde om cirka 21,9 mdkr, ett bestånd om 331 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 473 tkvm, är visionen att vara den mest aktiva och efterfrågade fastighetsägaren på vår marknad. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se