Diös förvärvar fastigheter för 170 miljoner

Diös förvärvar en central fastighet om ca 16 000 kvm i Östersund samt en fastighet i centrala Sollefteå om ca 5 500 kvm. Säljare är Norells Fastighetsförvaltning. Tillträde sker första kvartalet 2022.

Fastigheten ligger p Prstgatan i centrala stersund

Fastigheten i Östersund består av kontor, bostäder och urban service. Fastigheten i Sollefteå innehåller bostäder och urban service. Det årliga hyresvärdet uppgår till ca 19 mkr, uthyrningsgraden till ca 90 procent och den genomsnittliga kontraktslängden är ca tre år. Av köpeskillingen erhåller säljaren cirka 6 procent genom överlåtelse av Diös egna återköpta aktier. Transaktionen redovisas under det första kvartalet 2022.

– Vi fortsätter att förvärva fastigheter med starkt kassaflöde och utvecklingspotential. Fastigheten i Östersund stärker vår närvaro i centrum och kompletterar vårt bestånd och hyresgästerbjudande. Vi ser goda möjligheter att utveckla fastigheten för befintliga och nya hyresgäster samt att uppgradera bostäder, säger Annie Franzon, transaktionschef, Diös.

Annie Franzon, transaktionschef, Diös.
E-post: annie.franzon@dios.se

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter i prioriterade tillväxtstäder. Med ett fastighetsvärde om 26,6 mdkr, ett bestånd om 336 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 490 tkvm, är visionen att skapa Sveriges mest inspirerande städer. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se