Diös förvärvar tre fastigheter i Östersund

Diös förvärvar tre fastigheter i närheten av resecentrum i Östersund. Det totala fastighetsvärdet uppgår till cirka 90 mkr och de bebygga fastigheterna omfattar 12 000 kvadratmeter. En av fastigheterna består av enbart byggrätter. Säljare är Frösö Park och tillträde sker i mitten av november 2018.

Fastigheterna som förvärvas ligger i direkt anslutning till befintliga fastigheter i Diös bestånd och stärker därmed närvaron i ett spännande utvecklingsområde i närheten av Östersunds resecentrum. Det är endast fem minuter från Östersunds centrum och det nybyggda bostadsområdet Storsjöstrand.

En av de befintliga hyresgästerna är gymkedjan Sportsgym. Området i övrigt där de förvärvade fastigheterna är belägna består av en mix av kontor, bostäder och handel med stor potential för ytterligare förtätning och utveckling.

Fastigheterna som förvärvas är Sarven 25, Kräftan 3 och Kräftan 8. Transaktionen sker i bolagsform.

- Vi ser stadsdelen som nästa stora tillväxtområde i Östersund och vi har nu tagit en stark position för att påverka utvecklingen. Genom våra kommersiella fastigheter och de förvärvade byggrätterna har vi en bra mix för att skapa värde för både de som bor och verkar i området. Närheten till tågstationen, centrum och universitetet gör området attraktivt för både boende och företag, säger Lars-Göran Dahl, chef affärsutveckling, Diös Fastigheter.

Lars-Göran Dahl, chef affärsutveckling Diös Fastigheter
E-post: lars-goran.dahl@dios.se

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter i prioriterade tillväxtstäder. Med ett marknadsvärde om cirka 20,2 mdkr, ett bestånd om 328 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1,5 miljoner kvm, är visionen att vara den mest aktiva och efterfrågade fastighetsägaren på vår marknad. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se