Diös förvärvar två kommersiella fastigheter i centrala Skellefteå

Diös köper två kommersiella fastigheter i ett strategiskt centralt läge på gågatan i Skellefteå. Syftet är att komplettera befintliga fastigheter och ytterligare stärka närvaron i de centrala delarna av staden. Fastighetsvärdet uppgår till 53 mkr och den totala uthyrningsbara ytan omfattar cirka 4 000 kvadratmeter. Säljare är HSB Norr Fastigheter AB och tillträde sker den 1 oktober 2019.

Skellefteå står inför en stor utveckling där fler arbetstillfällen väntas tack vare den kommande etableringen av Northvolt. Dessutom investerar Skellefteå kommun i ett nytt kulturhus och hotell mitt på torget i centrala Skellefteå.

Fastigheterna som Diös förvärvar innehåller bostäder och kommersiella lokaler. Transaktionen sker i bolagsform och kommer att redovisas under fjärde kvartalet 2019.

– Vi tror på Skellefteå, här finns en stark framåtanda och goda förutsättningar för ekonomisk tillväxt. Med köpet av de två fastigheterna stärker vi vår närvaro i centrala Skellefteå och kan på så sätt möta en ökad efterfrågan av våra tjänster, säger Lars-Göran Dahl, chef affärsutveckling, Diös.

– HSB Norrs strategi är att bygga fler nyproducerade lägenheter i Skellefteå genom förtätning i befintligt bestånd samt förvärv av byggbar mark. Denna transaktion möjliggör fortsatta bostadssatsningar för oss i Skellefteå säger Mattias Lundström, vd, HSB Norr.

Lars-Göran Dahl, chef affärsutveckling, Diös
E-post: lars-goran.dahl@dios.se