Diös skapar nya bostäder i centrala Sundsvall

Nu är det klart att fastighetsägaren Diös konverterar tidigare kontorsytor till 46 nya lägenheter mitt på Köpmangatan i centrala Sundsvall. De tidigare kontorsytorna utvecklas till att bli attraktiva bostäder i city med moderniserade allmänytor och en gemensam terrass på innergården. Lägenheterna kommer vara på mellan 30-90 kvadratmeter stora och ha närhet till stadsliv, urban service och kommunikationer. Inflyttning beräknas ske under fjärde kvartalet 2022.

Visionsbild

I takt med att Sundvall växer och efterfrågan på moderna bostäder i city ökar, väljer nu fastighetsägaren Diös att konvertera tidigare kontorsytor till moderna bostäder. Det nya bostadskvarteret finns på Köpmangatan 10 i centrala Sundsvall med en direkt närhet till det nya resecentrumet, stadskärnan och urban service. I husets bottenplan finns bland annat Sundsvalls första obemannade livsmedelsbutik och övriga servicetjänster. De nya lägenheterna, som kommer ha en unik modern planlösning, kommer att finnas i varierande storlekar med effektiva och välplanerade ytor och tillgång till husets gemensamma terrass på innergården.

-Fler moderna bostäder till stadskärnan är en viktig del i Sundsvalls fortsatta utveckling och vi ser en ökad efterfrågan på bostäder i city. Området är ett utpräglat bostadskvarter med god tillgänglighet till kommunikationer och närhet till urban service. Vårt mål är att fler människor ska bo, jobba, shoppa, äta och umgås i stadskärnan. Det här är ett sätt för oss att bidra till ett levande Sundsvall och vi ser fram emot att börja fylla fastigheten med nya hyresgäster, säger Anna Dahlgren, affärschef, Diös Sundsvall.

Anna Dahlgren, affärschef, Diös Sundsvall
E-post: anna.dahlgren@dios.se

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter i prioriterade tillväxtstäder. Med ett fastighetsvärde om 26,1 mdkr, ett bestånd om 334 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 463 tkvm, är visionen att skapa Sveriges mest inspirerande städer. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se