Diös tecknar fastighetsregleringsavtal med HSB

Diös Fastigheter har tecknat ett fastighetsregleringsavtal med HSB Hyresrätt AB. Det är fastigheten Försöket 2 i centrala Sundsvall som övergår till HSB Hyresrätt AB. Vederlaget är på 12,6 miljoner. Tillträde sker så snart regleringen är genomförd.

- HSB äger redan grannfastigheten och har gjort ett fin förädling och skapat mycket trevliga lägenheter. Det känns bra att vi har en stor köpare som kan gå vidare och utveckla också Försöket 2, en fastighet som inte riktigt passar in vårt eget bestånd, säger Christer Sundin, vd Diös Fastigheter.

- Nu får vi chansen att skapa fler bostäder i ett centralt och mycket attraktivt läge i Sundsvall. HSB får nu ett sammanhållet kvarter i och med vårt tidigare ägande på Esplanaden och möjligheten att utveckla kvarteret på ett ännu bättre sätt, säger Christer Berglund, vd i HSB.

För mer information:
Christer Sundin, vd Diös Fastigheter, 0770-33 22 00, 010-470 95 01
Christer Berglind, vd HSB, 070-647 14 78

Fakta Diös Fastigheter
Diös erbjuder lokaler och bostäder på tillväxtorter i norra Sverige. Med ca 370 fastigheter, en uthyrningsbar yta om ca 1 500 000 kvm och ett marknadsvärde på ca 11,7 Mdr, är Diös norra Sveriges största privata fastighetsägare. Diös arbetar med ett långsiktigt hållbarhetsperspektiv för att skapa värden för hyresgäster och ägare. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq OMX Nordiska Börs Stockholm, lista Mid Cap och har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen. Visionen är att vara den mest framgångsrika fastighetsägaren och att aktivt bidra till samhällsutvecklingen på den egna marknaden som sträcker sig från Luleå i norr till Borlänge i söder. Huvudkontoret ligger i Östersund.