Diös utvecklar utökade lokaler till Svenska Bio i Falun

Nu är det klart att Svenska Bio utökar sina lokaler i gatuplanet på Fisktorget/Östra Hamngatan i centrala Falun. I samband med det nytecknar Svenska Bio sitt avtal med Diös. Diös utvecklar just nu lokalerna till att bli anpassade med bland annat 2 nya salonger, modern teknik och nya ytskikt med ny inredning. Beräknad öppnande sker under försommaren 2019.

Svenska Bio är Sveriges näst största biografkedja med 38 biografer på 35 orter. Totalt har dem 152 salonger som 2018 besöktes av drygt 3.1 miljoner personer. Bolaget har sitt säte i Stockholm och har biografer från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr.

- Vi är jätteglada att få fortsätta samarbeta med Svenska Bio. Att få utveckla nya lokaler med två nya salonger kommer bidra till ökade flöden och en levande stadskärna, säger Elke Herbst, förvaltare, Diös.

- Det är roligt att vi äntligen kan påbörja utvecklingen av våra lokaler i Falun, som för oss är ett strategiskt bra läge mitt i centrum. Vi hyr av Diös i Borlänge, Mora samt Falun och är nöjda med samarbetet som nu leder till att vi får möjighet att utvecklas och växa. Vi har i Falun märkt av ett ökat intresse för ett större filmutbud och den här expansionen ger oss möjligheter att öka utbudet av det man i branschen kallar lite smalare filmer. I de två nya salongerna kommer vi att anstränga oss extra mycket med att skapa en varm och härlig biokänsla med olika inredningsdetaljer samt specialbeställda biograffåtöljer från Frankrike, säger Peter Fornstam, vd och huvudägare, Svenska Bio.

Elke Herbst, förvaltare, Diös
E-post: elke.herbst@dios.se