Diös vill utveckla parkeringshuset Tjädern till ett levande kvarter i centrala Luleå

Nu kan ett nytt modernt attraktivt kvarter bli verklighet i Luleå. Det är fastighetsägaren Diös som vill utveckla parkeringshuset Tjädern i Norra Hamn till att bli en helt ny plats med bostäder, restauranger och kontor. Idag inleds samrådsperioden för projektet.

Centrala Luleå är under stor utveckling och i synnerhet området kring Norra Hamn. Nu offentliggörs fastighetsbolaget Diös utvecklingsplaner för parkeringshuset Tjädern. Här planeras för restaurang och kommersiella lokaler i bottenplan samt bostäder och kontor som byggs på den befintliga byggnaden.

- För oss är det här ett naturligt steg i Luleås fortsatta utveckling. Att förnya innehållet och konvertera parkeringshuset till något helt annat ligger i linje med vår strategi där vi bidrar till en levande stadskärna. Detta blir ett av Luleås mest attraktiva kvarter, säger Johan Lång, affärschef, Diös.

- Vi ser positivt på att Diös vill utveckla kvarteret Tjädern i Norra hamnen. Ett spännande projekt som kommer att bidra till utvecklingen av Luleå centrum. Under samrådet så ser vi fram emot en dialog med luleborna, säger Anja Johansson, ordförande Stadsbyggnadsnämnden, Luleå kommun.

Johan Lång, affärschef, Diös
E-post: