Hemköp etablerar sig i Diös lokaler i centrala Mora

I februari 2022 öppnar Hemköp en ny matbutik i fastighetsägaren Diös lokaler i affärshuset Kronan i centrala Mora. Placerad längs med gågatan i ett dynamiskt sammanhang av aktörer inom urban service påbörjas utvecklingen av den nya, moderna matbutiken i oktober. Hemköp Mora kommer att ägas och drivas av de lokala entreprenörerna Maria och Love Sandström Åbom.

På bild: Maria och Love Sandström Åbom

Maria och Love Sandström Åbom driver också restaurangen Strand IL Gusto vid Siljans strand. Målet med den nya matbutiken är att skapa en tillgänglig och lättnavigerad butik som har det lilla extra. Det kommer bland annat finnas en välsorterad deli och en bistro som valda helger kommer hålla temakvällar som vinprovningar och matlagningskurser.

Vi är glada över att få inleda ett samarbete med Maria och Love som är två inspirerande entreprenörer, som liksom vi, brinner för att utveckla Mora. Vi har för avsikt att tillsammans skapa en butik som möter framtidens moderna dagligvaruupplevelse i ett lokalt format. Detta blir lika mycket en ny mötesplats som matbutik, och vi är övertygade om att det kommer bidra till nya flöden i stan, säger Markus Westman, förvaltare, Diös.

Att etablera en butik i affärshuset Kronan känns strategiskt utifrån omgivningen som erbjuder en variation av kontorsverksamheter, handel, restauranger och bostäder. Butiken skapas med fokus på god hållbarhetsstandard och en kundupplevelse och sortiment i världsklass. Här kan alla matälskare hitta det lilla extra till helgen men också allt till vardagshandlingen, säger Thomas Hässledal, etableringschef, Hemköp.

Äntligen får vi berätta om vår nya matbutik som vi har stora planer för. I anslutning till vår välsorterade deli kommer kunden hitta vår bistro ”Köket” som får entré från gågatan. Vi vill ge kunden en mysig, välkomnande och ombonad känsla som väcker alla sinnen och inspirerar. Genom att varje vecka ha färdiga veckomatsedlar och matkassar gör vi det enkelt för alla att äta god och varierad mat. Självklart kan man lämna in sin handlingslista medan man äter lunch i Bistro Köket för att sedan hämta kassarna på väg hem från jobbet, säger Maria Sandström Åbom och Love Åbom, ägare, Hemköp Mora.

Markus Westman, förvaltare, Diös
E-post: markus.westman@dios.se

Maria och Love Sandström Åbom, handlare, Hemköp Mora
Telefon: 073-705 55 07, 070-327 80 69