Byxshopen Falun "Nätet har 15% av all handel inom kläder och resten säljs i butik. 85% räcker gott för oss"

En solig dag 1971 grundades Byxshopen i Falun. Det var en klassisk klädbutik med fokus på bra service och ett brett utbud som slog upp portarna. Efter tio år köpte Tomas Isbergs mycket kläd- och modeintresserade pappa, Lars Isberg, konceptet och erbjöd sin son att börja jobba för honom. Tomas, som vid den tiden var 21 år och inte speciellt intresserad av modebranschen och dessutom inte ville gå i pappas fotspår tvekade. Han hade precis utbildat sig till målare och hade planer på att göra sig ett namn i måleribranschen och kanske starta eget i framtiden. Men ödet ville någonting helt annat och idag, 38 år senare, driver Tomas Byxshopen tillsammans med Peter Sehlin -mer framgångsrikt än någonsin.

På bild: Elke Herbst, förvaltare, Diös och Tomas Isberg, ägare, Byxshopen.

- Jag ringde Peter 2006 och frågade om han ville bli delägare. Han jobbade då som regionchef över 16 butiker på Stadium och gjorde karriär inom sportbranschen. Till min stora glädje och faktiskt förvåning så fanns inga tvivel från hans sida och han tackade ja direkt. Det är den person jag mest av allt vill driva butik med och det gör jag idag. Vilken dröm, säger Tomas och skrattar. 

Peter och Tomas beskrivs av andra som entusiaster och optimister. Totalt har de en veckas semester per år och finns i butiken i sex av sju dagar i veckan. 

- Det här är vårt liv och livsverk. Vi kan inte stå stilla och vänta på att kunderna ska sköta vår business. Vill vi fortsätta finnas om fem år är utveckling och hårt arbete det enda alternativet. Och det är det vi älskar -att hela tiden känna av marknaden och parera därefter.

E-handeln skapar enorma möjligheter för oss som fysisk butik. Nätet har 15% av all handel inom kläder och resten säljs i butik. 85% räcker gott för oss, säger Peter.

Idag är Byxshopen en multibrandbutik med märken som Tiger of Sweden, Morris, Tommy Hilfiger, Peak Performance, Rodebjer, Acne, Fillippa K och alla de stora jeansmärkena. Tomas och Peter berättar att de kan räkna antalet tråkiga dagar på jobbet på en hand och har en filosofi vad gäller utbudet i butiken.

- Vi lägger otroligt mycket tid på inköp och reser runt i hela världen för att hitta rätt produkter. Vi vet precis vilket kundvarv våra kunder går om de besöker storstäder och det utbudet måste finnas i vår butik också. Bara för att vi bor i en liten stad så betyder inte det att kunderna förväntar sig mindre. Igenkänningsfaktorn är viktig -det vill säga att jag som kund ska känna storstadsvibbar i vår butik i Falun. Det är det som är efterfrågan. Sociala medier ger oss stora möjligheter att scouta trender innan de nått marknaden. Det är så man måste jobba. Våra kunder är kräsna och det ska vi alltid kunna överträffa, säger Tomas. 

På frågan om det finns något som är tungt med att vara butiksägare idag svarar entreprenörerna enat.

- Det finns ingenting som är jobbigt. Vi är nöjda med allt. Vi har en superfin butik på bästa läge i centrala Falun, en modern fastighetsägare som förstår våra behov och massor med nya idéer att förverkliga, säger dem.

För att fortsätta vara aktuella fokuserar Byxshopen på att finnas digitalt och kommer anställa en person som kommer utveckla den delen i företagandet. 

- Vi ser över nya köplösningar och lyssnar mycket på den unga generationens tankar och idéer. Intresserar man sig inte av det är man borta inom ett par år. Och det vägrar vi. Vi älskar det här för mycket för att lata oss, säger Peter Selin med ett leende på läpparna. 

Vill du veta mer om Byxshopen i Falun? Här hittar du deras hemsida och klicka här för att komma till deras Instagram.   

För att din upplevelse på Diös.se skall bli så bra som möjligt tillämpar vi cookies. Läs mer om Cookies här.

Acceptera och stäng