Diös etablerar högklassiga hantverksglassen Berg&Hjort i centrala Sundsvall i sommar

Nu är det klart att Restaurang Berg&Hjort etablerar sig på Torggatan i centrala Sundsvall under sommaren. Företaget har sedan 2018 tillverkat och serverat egenproducerad hantverksglass i Skönsberg och tar nu klivet ned till stadskärnan tack vare ett samarbete med Diös. Öppningen planeras till nationaldagen den 6 juni.

Berg&Hjort är en restaurang med fokus på hållbarhet, såväl miljömässigt som socialt. I deras verksamhet i Skönsberg serveras hemlagad mat, eget bakat bröd och lokala drycker. Berg&Hjort har höga hållbarhetsmål och köper helst råvaror lokalt/regionalt. I verksamheten har man öppnat nya möjligheter för personer som kommer från långvariga utanförskap att komma tillbaka till ett arbetsliv igen.

– Det är otroligt roligt att se hur hantverksglass engagerar och oavsett om kunderna gillar extrema smaker som sill och Västerbottenost, exotiska smaker eller klassiker som hallon och vanilj är våra kunder enhälligt överens om att de uppskattar en glass som inte innehåller några som helst tillsatser. Det ska bli jättekul att få testa en sommar i city. Vem vet, vi kanske får mersmak, säger Marcus Hjort, krögare, Berg&Hjort.

– Det är fantastiskt att vi hittat ett samarbete med välrenommerade Berg&Hjort och kan erbjuda dem bästa läge i city under hela sommaren. Nu hoppas vi att sundsvallsborna blir flitiga besökare så att vi kan få dem att stanna kvar i stadskärnan även efter sommaren, säger Maryanne Karlsson, förvaltare, Diös.

Förutom hemlagad glass kommer Berg&Hjort sälja matlådor tillagade från grunden.

Maryanne Karlsson, förvaltare, Diös
E-post: maryanne.karlsson@dios.se