Diös Fastigheters bokslutskommuniké 2023

I en värld påverkad av inflation, nya finansiella förutsättningar, krig och osäkerhet levererar vi vårt starkaste driftöverskott i Diös historia. Driftöverskottet uppgår till 1 711 mkr och överskottsgraden till 70 procent. Intäkterna ökar på årsbasis med 13 procent och uthyrningsgraden är rekordhöga 93 procent.

Framsida Q423

Fjärde kvartalet 2023

• Intäkterna ökade med 14 procent och uppgick till 646 mkr (568)
  • Driftöverskottet ökade med 20 procent och uppgick till 439 mkr (365).
  • Förvaltningsresultatet ökade med 2 procent och uppgick till 229 mkr (224)
  • Orealiserade värdeförändringar på fastigheter uppgick till -496 mkr (-367) och på derivat till -505 mkr (-13)
  • Resultat efter skatt uppgick till -687 mkr (-113)
  • Resultat per aktie uppgick till 4,86kr (-0,80)

Perioden jan-dec 2023

• Intäkterna ökade med 13 procent och uppgick till 2 504 mkr (2 209)
  • Driftöverskottet ökade med 16 procent och uppgick till 1 711 mkr (1 469).
  • Förvaltningsresultatet minskade med 18 procent och uppgick till 903 mkr (1 106)
  • Orealiserade värdeförändringar på fastigheter uppgick till -1 393 mkr (-175) och på derivat till -481 mkr (104)
  • Resultat efter skatt uppgick till -850 mkr (830)
  • Resultat per aktie uppgick till -6,01 kr (5,87)
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2023.

– Jag ser positivt på 2024 med ett stabilare finansiellt läge, även om det fortsätter innehålla en stökig makroekonomi och osäker omvärld. Jag tror på en lägre räntenivå, vilket ger framtidstro och en tryggare investerarmarknad för oss och andra i fastighetsbranschen. Jag är övertygad om att det som pågår med de enorma investeringar som görs på vår marknad i vår tids största gröna tillväxtrevolution kommer att bygga Sveriges ekonomiska förutsättningar framåt. Vi är med och skapar förutsättningar för detta genom att skapa attraktiva städer och ta tillvara de affärsmöjligheter som kommer med nya etableringar och befintliga hyresgäster som växer. Vi har en stark företagskultur och är rustade för framtiden., säger Knut Rost, vd, Diös.

Presentation av rapporten
Idag kl. 09:00 presenterar vd Knut Rost och CFO Rolf Larsson rapporten via en webbsänd telefonkonferens. Presentationen sker på engelska. Mer information kring konferensen finns på: investors.dios.se

Denna information är sådan information som Diös Fastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 februari 2024 kl. 07:00 CET.

Knut Rost, vd, Diös
E-post: knut.rost@dios.se

Rolf Larsson, CFO, Diös
E-post: rolf.larsson@dios.se