Diös har tecknat avtal med ByggPartner om att bygga framtidens kontor till Trafikverket i Borlänge

Sommaren 2022 kommer Trafikverkets utvecklade huvudkontor stå klart i Borlänge. Fastighetsägaren Diös har upphandlat ByggPartner som generalentreprenör för projektet med ett avtal som innebär utveckling och tillbyggnad av fastigheten på Röda Vägen i centrala Borlänge. Planerad byggstart är per omgående.

Under den närmsta tioårsperioden planerar Trafikverket att genomföra flera stora satsningar på Sveriges transportsystem, vilket påverkar behovet av kompetens och ytor. Därför flyttas två kontor ihop på deras befintliga ytor på Röda Vägen och en total yta om 31 000 kvadratmeter ska utvecklas, varav 2000 kvadratmeter nyskapas. Utsedd entreprenör att utföra arbetet blir ByggPartner, som är ett renodlat byggföretag med basen i Dalarna och verksamhet i stora delar av mellansverige.

– Vi är glada över att ha landat i en trygg partner för utvecklingen av Trafikverkets huvudkontor. Vi värdesätter den lokala närvaron och erfarenheten som ByggPartner besitter och ser fram emot ett gott samarbete genom hela processen, säger Mats Eriksson, projektchef, Diös.

– Det är riktigt kul att vi får genomföra det här projektet med Diös och Trafikverket. Dels på hemmaplan i Dalarna, dels i partnering, som är vår specialgren, säger Johan Karlsson, arbetschef på ByggPartner.

Mats Eriksson, projektchef, Diös
E-post: mats.eriksson@dios.se