Diös utvecklar för IKEA i centrala Skellefteå

I början av juni 2023 öppnar IKEA Sverige i centrala Skellefteå. Konceptet är IKEA Planera och beställ – ett butiksformat för mindre städer där kunderna får hjälp med planering och inköp. Fastighetsägaren Diös utvecklar nu lokalen till att bli en modern citybutik, att stå klar till inflyttning.

IKEA Planera och beställ är ett komplement till de redan etablerade varuhusen och digitala lösningar. I de mindre butiksformaten kommer kunderna möta heminredningsexperter och få personlig service för att planera sina hem eller beställa produkter ur IKEAs sortiment. Sedan 2021 har IKEA öppnat ett tiotal mindre format i stadskärnor runt om i Sverige. Nu står alltså Skellefteå på tur.

–  Skellefteå är en marknad som fortsätter att utvecklas med ett starkt utbud. Det känns riktigt spännande att IKEA, med sitt starka varumärke, är med på den resan. Vi har haft en dialog under en tid och har nu hittat ett perfekt läge för denna etablering. Nu ser vi fram emot öppning i början av sommaren, säger Jenny Forssell, kommersiell förvaltare, Diös Skellefteå.

– Vi ser att våra mindre enheter är väldigt uppskattade i de städer där vi redan finns och vi tror att det kommer bli likadant här i Skellefteå. I våra stora varuhus finns allt som IKEA har att erbjuda men när kunderna vill ha hjälp att planera till exempel ett kök eller ett badrum kommer vi närmare människor i deras vardag tack vare mer centrala lägen som här i Skellefteå, säger Peter Forsberg, Market Manager på IKEA Umeå.

Jenny Forssell, kommersiell förvaltare, Diös Skellefteå
E-post: jenny.forssell@dios.se

IKEA Sveriges pressjour
Telefon:
E-post: prse@ikea.com

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter i prioriterade tillväxtstäder. Med ett fastighetsvärde om 31 mdkr, ett bestånd om 363 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 623 tkvm, är visionen att skapa Sveriges mest inspirerande städer. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Large Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se

Diös Fastigheter AB (publ), Box 188, 831 22 Östersund | Tel: +46 770-33 22 00, info@dios.se, www.dios.se | Org.nr: 556501-1771