Nytt smakäventyr i klassiskt restaurangläge i centrala Umeå – Diös utvecklar för Basta

Rådhustorget får italiensk touch när Urban Italian Group slår upp dörrarna till välkända restaurangen Basta i MVG-gallerian i höst. Under sommaren inleder fastighetsägaren Diös utvecklingen av lokalen till Bastas unika koncept. Målet är att skapa en urban mötesplats med en färgstark, modern och avslappnad atmosfär. Invigningen beräknas ske i oktober.

Bild: Basta

Basta beskriver sitt koncept som lifestyle dining där det italienska köket möter den pulserande staden. På menyn står napolitansk pizza och rätter med egentillverkad pasta, som serveras i en urban och gemytlig miljö. Restaurangen kommer att öppna i lokalen som McDonalds lämnar i slutet av maj.

Det känns fantastiskt bra att få välkomna Basta till Umeå. Läget mot Rådhustorget är mycket eftertraktat och vi har haft en tydlig vision kring vilket innehåll vi vill fylla lokalen med. Teamet på Basta är experter på att skapa levande mötesplatser för alla åldrar, och det kommer passa helt perfekt här. Invigningen i oktober blir en av höstens stora höjdpunkter i city, säger Maria Kolterud, kommersiell förvaltare, Diös Umeå.

Den första Basta-restaurangen öppnade i Diös lokaler i Falun 2017. Sedan dess har samarbetet vuxit sig starkare och kedjan har öppnat ytterligare fyra restauranger i Diös bestånd i norra Sverige. Restaurangen i Umeå blir Bastas hittills nordligaste etablering.

Att etablera Basta i Umeå är ett naturligt steg i vår expansionsresa. Här finns en öppenhet för nya koncept, en levande och aktiv stadskärna och en tydlig vision om hur staden ska växa och utvecklas. Vårt fun dining-koncept blir ett livfullt inslag i inramningen av Rådhustorget, och vi ser fram emot att få bjuda in Umeåbor och besökare till vår gemytliga atmosfär, säger Brazer Bozlak, vd, Basta.

Maria Kolterud, kommersiell förvaltare, Diös Umeå
E-post: maria.kolterud@dios.se

Brazer Bozlak, vd, Basta
E-post: brazer@urbanitaliangroup.se