Diös utvecklar lokaler för ny startup-hub i Åre

Diös fastighet Totten 1:68 som ligger vid Åre sjukhus i Åre, blir från början av 2017 House Be – en hub för tech startups med tillgång till nätverk, finansiärer och övriga förutsättningar för företagande. House Be är skapat på initiativ av Diös tillsammans med tre erfarna personer inom startup och tech.

Konceptet bygger på ett medlemskap där du antingen har tillgång till en fast kontorsyta eller en flexibel arbetsplats. Syftet är att få värdefulla nätverk och samarbeten av världsklass samt få vara del av en inspirationsrik miljö.

-        Vi har gemensamt jobbat fram en lösning som känns i framkant och helt i linje med entreprenörsbehov. House Be är ett bra exempel på hur många kontor kommer att utvecklas i framtiden. Åre har under lång tid lockat till sig entreprenörer och innovation, vilket nu möjliggörs på ytterligare en nivå genom House Be. Vi hoppas att fler företag lockas av möjligheten till denna unika miljö. Nu håller vi som bäst på att färdigställa lokalerna för inflytt i början av nästa år. säger Malin Runberg, Affärsområdeschef Jämtland, Diös Fastigheter.

Lokalen är fördelad på 2 våningsplan och ligger på bekvämt promenadavstånd från Åre Torg, en bit upp i byn. Bland de utvalda medlemmarna som får flytta in från start återfinns bland andra Wide Ideas, Zero Parallax, Refunder och Pierce men ansökningar och urval sker löpande för att fler ska få plats om lokalerna utökas med ytterligare ett plan.

-        Det känns så kul att vi snart kan flytta in. De första våningsplanen är redan fullbelagda. Vi blir 20 olika tech företag från start. Det är både lokala och hitflyttade företag. Vårt mål är att kunna erbjuda en miljö som inte bara inspirerar utan kan bli till nytta för de olika medlemmarna. Vi vill få företag att lyckas och bli nästa stora techlansering, säger Andreas Eriksson, entreprenör, projektledare och en av grundarna till House Be.

Bakom House Be står fastighetsägaren Diös samt Andreas Eriksson, digitalt affärsess och IT-entreprenör, Ulrika (fd. Lindwall) Viklund, tidigare internationell tillväxtchef på Spotify, nu medgrundare och VD på filmtjänsten Plejmo samt Fredrik Viklund, Strateg och IT project lead på Plantagen.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Malin Runberg, Affärsområdeschef Jämtland, Diös Fastigheter
E-post: malin.runberg@dios.se

Andreas Eriksson, Projektledare/grundare House Be
E-post: andreas@startupare.se

House Be
House Be erbjuder sina medlemmar möjligheten att få sin fasta kontorsyta eller tillgång till ett skrivbord i en mer flexibel lösning. Ett annat alternativ är medlemskap till ett fördelaktigt pris där man får möjlighet att sitta några dagar i månaden. Alla paket innehåller medlemsförmåner i samarbete med företag på orten. Utöver tillgången till ett fantastiskt kontor kommer även medlemmarna att få ta del av event, seminarier, mentorer, kontakt till investerare och annat spännande som kommer att hända i House Be framöver.