Pop up-etableringen tredubblade Luleåbaserade Burban Studios onlineomsättning

Burban Studios, grundat 2016, är mediebyrån som fått stor uppmärksamhet i Luleå under hösten. Anledningen är den fysiska etableringen i Diös PopUp Market som lett till en tredubblad omsättning online. Burban Studios grundare heter Jimmy Edlund och beskrivs som en kreativ entreprenör med svart bälte inom e-handel, visuell kommunikation och projektledning.

Småbarnsförälder, sporttimme och e-handelsexpert är tre ledord för att beskriva Burban Studios ägare och grundare Jimmy Edlund. Han driver på egen hand den mediebyrå i centrala Luleå som många fått upp ögonen för efter pop up-etableringen i Shopping Galleria. Här visar Jimmy med personal upp sina moderna versioner av merchandise i form av designade t-shirts, posters, tygkassar, kepsar och sin huvudverksamhet som är digitala lösningar av mediedesign. 

- Jag ville göra någonting annorlunda. Jag är sån som person. Istället för att köpa en tidningsannons i den lokala blaskan valde jag att lägga samma peng på att etablera mig tillfälligt i Diös pop up-store koncept. Det kan vara mitt bästa beslut på länge. Jag har fått ut jättemycket av det, säger Jimmy när vi träffas över en kaffe. 

Under månaderna september till slutet av oktober finns Jimmy med personal etablerad i gallerian och har under samma period ökad sin omsättning online med 150%. Det har sina förklaringar, menar han. 

- Med fysisk närvaro visar också e-handel ökad försäljning. Det kunde man tydligt se på ett av mina tidigare jobb, Filippa K, där fysik butik i en stad som Berlin visade sig ha högre omsättning online. Det finns inga tvivel om den saken. Det har ju till och med jag fastställt här i Luleå med en ökad omsättning online efter min pop up-etablering, säger Jimmy. 

Jimmy har sambo och två små barn, ett brinnande intresse för crossfit, mediedesign och stadsutveckling. Varje dag på jobbet unnar han sig en ”sporttimme” för att hålla kreativiteten vid liv -alltså ett hårt träningspass i boxen. Han är utbildad Art Director och har ett tungt cv som bland annat innehåller tf. e-handelschef på Björnborg, Online Content Creator på Fillippa K och erfarenhet inom pokeronlineföretag. Allt detta har gett honom en bred kunskap inom affärsutveckling och e-handelsbeteenden. 

Hans core business på Burban Studios är formgivning, företagsidentiteter, produktion av visuellt content, projektledning och strategisk e-handelsutveckling. Företaget genomsyras av ett okomplicerat och modernt arbetssätt med kunden i fokus. Den energifyllda entreprenören brinner för att utveckla städer och ser pop up-ytan som ett showroom och ett naturligt sätt att träffa befintliga och nya kunder. 

- Många butiker läggs ned just nu och mitt bästa råd är att sluta tugga på i samma hjulspår om inte affären flyger. Vänta inte på att kunden ska hitta dig -var proaktiv och visa den vad du kan göra för skillnad för just honom eller henne. Det måste finnas ett stort värde för kunden. Många säger att handeln dör, det stämmer inte enligt mig. Vill man driva fysisk handel så måste man vara kul och intressant och det är det många som glömmer idag. Det är upp till var och en att skapa en relation och fantastiskt service till sina kunder. Stick ut från nätet, annars försvinner du, säger Jimmy.

När Burban Studios tillfälliga Pop Up-etablering packas ihop har Jimmy en idé om att fortsätta utveckla byrån till en kreativ studiemiljö med co-workingytor och möjlighet till poddinspelningar, fotostudio och andra kreativa miljlöer. Målet är att växa och anställa fler medarbetare som vill bidra till Burban Studios och Luleås fortsatta framgång. 

För att din upplevelse på Diös.se skall bli så bra som möjligt tillämpar vi cookies. Läs mer om Cookies här.

Acceptera och stäng